2019-11-05

Driftstörning i delar av stadsnätet

Natten till tisdag den 5 november gjorde vi ett driftarbete i stadsnätet. Några kunder fick ett avbrott på sina tjänster, men felet är nu löst. Läs mer här.

Kl. 19:30: Nu återstår endast fem kunder på Kronoparken som vi kommer att åtgärda under kvällen. Vi vet vad felet är och därför kommer en tekniker åka ut och lösa felet, vi beräknar att samtliga ska vara igång senast klockan 21. I övrigt är alla berörda kunder igång med sina tjänster igen.


 


Kl. 17:10: Under tiden vi haft personal ute som besökt och felavhjälpt switchar har våra tekniker sökt andra lösningar på problemet och lyckats hitta ett snabbare sätt. Tack vare detta ändrar vi nu vår prognos, i skrivande stund ser det i stället ut som att de allra flesta kunder som berörts av störningen ska vara igång vid 18-tiden igen. Det kan fortfarande vara ett par kunder som kan uppleva störningar efter kl. 18, men vi fortsätter att bevaka nätet för att rätta till eventuella luckor.


 


Kl. 16:00: Vår felavhjälpning fortsätter, mer än hälften av de drabbade switcharna är uppe och rullar igen. Hittills har vi löst problemen med många switchar bland annat i Klara, Kronoparken, Kroppkärr, Lamberget, Råtorp, Stockfallet, Sundsta, Vålberg och Örsholmen. Det finns dock switchar kvar i nämnda områden att felavhjälpa, samt switchar på andra områden som vi också har kvar att bocka av. Att döma av läget just nu kommer vi inte att hinna felavhjälpa samtliga switchar som ligger nere i nätet under dagen, men vi kommer att fortsätta vårt arbete under kvällen och in på natten. En del av de switchar som ligger nere är placerade i fastigheter som vi själva inte fogar över, vilket har gjort att vi inte kunnat komma in och lösa felet. Vi har haft problem med att få kontakt med vissa fastighetsägare och/eller att bli insläppta, vilket har tvingat oss att rusa vidare till nästa ställe. Vi kommer att fokusera på de switchar som vi själva kommer åt under kvällen och natten, och kommer att fortsätta söka fastighetsägare i morgon bitti för att bli klara med de vi inte kommit åt under dagen. De switchar vi inte kommer åt är inte lokaliserade till ett specifikt område, utan är utspridda på olika områden i kommunen.


 


Anledningen till att arbetet tar tid är främst restiden mellan varje switch. Själva konfigureringen av varje switch går på några minuter, det är förflyttandet mellan varje station som tar tid. Vi har all personal vi kan avvara igång och kommer som sagt att fortsätta vårt arbete under kvällen och natten.


 


Kl. 12:15: Vårt arbete fortsätter, fler och fler switchar kommer igång.


 


Kl. 11:10: Vi fortsätter att få igång switch efter switch, men arbetet kommer som sagt att ta lite tid. Själva uppstartandet av switcharna går relativt snabbt, det som tar tid är resandet mellan stationerna.


 


Kl. 10:00: De första stationerna med switchar är nu igång igen, vi fortsätter vårt arbete.


 


Kl. 09:20: Felet är nu lokaliserat och vi vet exakt vilken utrustning det är som inte fungerar. Det är ett antal switchar (switch = utrustning i områdesstation, d.v.s. sista "steget" innan fibern når kund) som har gått ner efter nattens arbete, då mjukvaran (mjukvara = program som styr utrustningen) i switcharna tyvärr fått problem. Eftersom det är just mjukvaran som är problemet kan vi inte åtgärda felet från kontoret, utan måste ut med personal och konfigurera om samtliga switchar på plats, en i taget. Detta kommer naturligtvis att ta lite tid, men vi har satt alla resurser vi har för att få igång allt så fort som möjligt. Vi kommer dessutom att börja i de stationer där det sitter flest switchar för att spara tid. Vi kan inte säga hur lång tid detta kommer att ta, men vi påbörjar arbetet nu och kommer att arbeta så snabbt och effektivt vi kan. 


 


Kl. 07:35: Felavhjälpningen pågår, vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.


 


Kl. 06:45: Felet sitter inte centralt, d.v.s. hela nätet har inte drabbats av störningen utan enbart vissa kunder. Felet kan dock inte lokaliseras till ett specifikt område, utan det är ett antal så kallade switchar (utrustning i områdesstation, d.v.s. sista "steget" innan fibern når kund) som ligger nere på olika ställen i nätet. Vår felavhjälpning pågår för fullt.


 


Kl. 06:10: Efter nattens jobb har vissa kunder problem med sina tjänster. Vi arbetar på att åtgärda i detta nu. I övrigt har arbetet gått enligt plan.


 


---------------------------


 


Tidigare:


 


Arbetet pågår mellan kl. 00-06, och berör hela stadsnätet. Arbetet är ett led i att bygga bort liknande fel som uppstod den 24 september, för att upprätthålla driftsäkerheten i nätet. Arbetet ska inte ha någon kundpåverkan.


 


Om du har problem med din anslutning senare under tisdagsförmiddagen kan du testa att starta om all din utrustning (mediabox, ev. router, tv-box, etc.) så att den får ny kontakt med nätet.