2019-09-24 - 2019-09-25

Driftstörning i stadsnätet

Det planerade driftarbetet natten till tisdag 24/9 medförde störningar i stadsnätet, störningar som nu är åtgärdade. Om du fortfarande upplever problem med din anslutning kan du läsa mer här.

25/9

Kl. 15:50: Sista uppdateringen av information: Förutsett att inget oväntat inträffar slutar vi nu att uppdatera vår information här på sidan. Vår utrustning fortsätter att fungera som den ska, men vi fortsätter att bevaka nätet. För dig som fortfarande upplever problem rekommenderar vi att du läser uppdateringen precis under, från kl. 13:40. Stort tack för ditt tålamod!

Kl. 13:40: Viktig information till dig som fortfarande har problem med din anslutning:
Stadsnätets utrustning fungerar nu som den ska igen. Som kund kan du dock fortfarande uppleva störningar, om så är fallet är det viktigt att du följer dessa steg i turordning:

  1. Koppla ur alla anslutna apparater från din mediabox (d.v.s. router, tv-box, etc.)
  2. Koppla ur strömsladden från strömuttaget i mediaboxen, men låt andra änden av strömsladden, d.v.s. nätadaptern, sitta kvar i vägguttaget. Adaptern kan i vissa fall ta skada om spänningen slås från och till.
  3. Slå från strömmen på liknande sätt till dina andra apparater (router, tv-box, etc.)
  4. När ca en minut gått börjar du med att koppla in strömsladden till mediaboxen igen. Vänta sedan en liten stund så att mediaboxen startar upp sig ordentligt.
  5. Koppla in strömmen till övriga apparater och anslut dem i mediaboxen igen.
  6. Om inte dina tjänster kommer igång inom några minuter ska du felanmäla till din tjänsteleverantör. De ska då samla in de uppgifter de behöver av dig, för att i sådana fall skicka vidare ärendet till oss. Genom att göra på det viset kommer alla ärenden in på rätt sätt - och vi kan enklare hitta och lösa eventuella fel.

Vi fortsätter att bevaka samt hantera de fel som vi eventuellt kommer att få in. Viktigt är som sagt att du som fortfarande upplever problem med din anslutning följer stegen ovan.

Kl. 12:35: Felsökning och felavhjälpning pågår för fullt med de sista kunderna vars tjänster inte fungerar ännu.

Kl. 11:45: Samma status som tidigare råder, vi ser att fler kunder återkommer till normal drift. Vi arbetar vidare.

Kl. 10:30: Vi arbetar vidare, fler och fler kunder får tillbaka sina tjänster. Vi fortsätter att arbeta med de som är kvar.

Kl. 09:30: Felet har uppstått i en del av den utrustning som förser kunder med sina tjänster, den här utrustningen gick inte igång som den skulle efter återställningen igår kväll. Det fungerar på de allra flesta hållen i nätet, men det är som sagt vissa kunder kvar som inte är igång. Vi har personal ute och reparerar och byter ut utrustning i detta nu. Felavhjälpning pågår även hos vår driftpartner för att få igång samtliga så snart som möjligt.

Kl. 08:30: Felavhjälpning pågår för fullt. Vi testar olika typer av lösningar tillsammans med vår driftpartner för att få bukt med problemen.

Kl. 07:30: Vi upplever fortfarande vissa störningar i stadsnätet. Felsökning pågår för de kunder som fortfarande upplever problem med sina anslutningar.

 

---------------------

 

24/9

Kl. 19:30: Sista uppdateringen 24/9, förutsatt att inget oväntat inträffar under kvällen: I skrivande stund har ungefär 75% av de drabbade kunderna fått tillbaka sina tjänster. Avbrottet orsakades av ett mjukvarufel i vårt stödsystem vilket gjorde att trafiken inte kom upp som den skulle efter nattens driftarbete. De allra flesta kunderna kommer med största sannolikhet att ha sina tjänster tillbaka under de närmaste timmarna. Om dina tjänster inte fungerar i morgon bitti kan du behöva starta om din utrustning (mediabox, ev. router, tv-box, etc.). För att starta om mediaboxen behöver du dra ut strömsladden, men var då noga med att dra ur sladden ur mediaboxen och inte ur vägguttaget, så att strömtransformatorn inte tar skada. Vi kommer tillsammans med vår driftpartner att fortsätta att bevaka så att inget oväntat inträffar. Skulle något nytt uppstå återkommer vi med ny information.

Stort tack för ditt tålamod under dagen.

 

Kl. 17:45: Ny prognos för felavhjälpningen: de allra flesta kunderna kommer med största sannolikhet ha sina tjänster tilbaka under kvällen. Vi ser hur fler och fler börjar fungera som de ska igen.

Kl. 17:15: Fler och fler kunder får tillbaka sina tjänster, sakta men säkert. Vi fortsätter att bevaka.

Kl. 16:40: Återställningen fortsätter att tugga sig framåt. Det går sakta, men det går åt rätt håll. Vi fortsätter att bevaka flödet.

Kl. 16:00: Felet börjar nu att ordna upp sig. Vi ser att några kunder i taget får tillbaka sina tjänster igen. Vi fortsätter att bevaka så att allt rör sig åt rätt håll hela tiden. Det är oklart hur lång tid det tar innan allt är tillbaka, men som sagt ser vi att fler och fler anslutningar nu börjar att gå upp igen.

Kl. 14:30: Vi fortsätter med att lösa felet vilket tar tid, sluttid ej klarlagd ännu.

Kl. 13:30: Felavhjälpningen fortlöper. Vi har sedan en stund tillbaka kunnat lokalisera vad som orsakat felet i stödsystemet. Det är dock oklart hur lång tid det tar att återställa felet vilket gör att vi fortfarande inte lämnar någon slutprognos.

Kl. 13:00: Vårt arbete fortsätter, ännu finns ingen klar prognos för när felet tros vara avhjälpt.

Kl. 12:00: Vi fortsätter med vår felavhjälpning. Vi har ingen ny prognos ännu. Ny information kommer så snart vi vet mer.

Kl. 10:30: Felet kvarstår fortfarande, vi lägger alla våra resurser på att lösa felet. Vi kan inte sätta någon sluttid för när det är åtgärdat, men vi återkommer med information löpande.

Kl. 09:30: Felet beror på ett oväntat fel i vårt stödsystem, vilket gör att trafiken inte går upp som planerat. Vi fortsätter att arbeta på att lösa felet så fort som möjligt. Vi förlänger den estimerade sluttiden till kl. 10:30.

Kl. 07.45: Estimerad sluttid är cirka kl. 9:30. Vi arbetar för fullt med att återställa nätet just nu.

Uppdatering kl. 07.10: Arbetet natten till tisdag 24/9 har dragit ut på tiden en aning. Nu börjar dock fler och fler anslutna att komma igång, men det tar lite tid. Vi bevakar det hela så att inget går snett. Det är svårt att säga en exakt sluttid för när samtliga är igång, men inom kort bör det fungera igen. 

//

Arbetet vi gör är uppdelat på två tillfällen och berör samtliga anslutna stadsnätskunder: - 24/9 kl. 00-06 - 1/10 kl. 00-06 Vårt mål är att inget av driftarbetena ska medföra några störningar, men det kan ändå bli kortare störningar och avbrott. Arbetena görs därför på natten så att så få som möjligt ska beröras av eventuella störningar. Om du upplever problem med din anslutning senare under morgonen kan du testa att starta om all din utrustning (mediabox, ev. router, tv-box, etc.) så att den får ny kontakt med nätet.