Felanmälan

Det kan finnas flera olika anledningar till att du får strömavbrott eller att din stadsnätsanslutning strular. Läs detta innan du felanmäler.

Elnät

Om strömmen går hemma ska du alltid börja med att kolla din elcentral och dina säkringar. Kolla även jordfelsbrytaren. Hittar du inget fel där kan du kolla ut genom fönstret och ställa dig frågan "Är det fler än mig som har strömavbrott?". Är det då även mörkt hos exempelvis dina grannar och gatubelysningen är släckt, är det med största sannolikhet ett fel i elnätet. Du kan felanmäla till oss, men behöver inte. Vår jour får nämligen ett larm vid fel i elnätet och sätter igång felsökningen per omgående. Vid fel på kvällar, nätter och helger, inte minst under sommaren, kan det ta lite tid att få ut information på hemsidan eftersom fokus då läggs på att laga felet, alltså kan du känna dig trygg med att vi arbetar på att få strömmen tillbaka så snart som möjligt - även om du kanske inte kan se eller läsa om det direkt. Det bästa du kan göra vid strömavbrott är att vänta, oftast är strömmen tillbaka snabbt! 

Akuta fel

Om ditt ärende gäller akuta fel ska du genast anmäla det till oss.
Vi tar emot din felanmälan alla dagar, dygnet runt. Exempel på akuta fel är avgrävda ledningar och kablar, påkörda eller öppna kabelskåp, eller träd som fallit ner på ledningar.

Felanmäl till vår kundservice på 054-540 74 00. Har du inget akut du vill anmäla kan du göra det till kundservice.elnat@karlstad.se, du är självklart också välkommen att ringa under våra öppettider.

Stadsnät

Om du har fel i dina tjänster via stadsnätet ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör. Genom att kontakta tjänsteleverantören görs felsökningen på rätt sätt; leverantören ställer relevanta frågor till dig, de gör en grundlig koll och skulle de inte kunna lösa felet så lägger de en felanmälan till vår driftavdelning som tittar vidare på ärendet. På så vis kommer din felanmälan in rätt väg och vi får den förhandsinfo vi behöver för att kunna felavhjälpa så bra som möjligt. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga leverantörer här.

Innan du hör av dig kan du testa att starta om all din utrustning - mediabox, eventuell router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper. Det är troligtvis det första leverantören kommer be dig att testa när du ringer och felanmäler. Längst ner på den här sidan ser du en punktlista som är viktig att du följer när du gör en omstart.

Om fibern eller din mediabox har blivit skadad kan du ringa direkt till oss. Felanmäl till vår kundservice, kontaktuppgifter och öppettider hittar du här.

Omstart av stadsnätsutrustning

Det är viktigt att du följer de här stegen när du gör en omstart av din utrustning:

  1. Det första du gör är att bryta strömmen till dina boxar och prylar (mediabox, router, tv-box, etc.). När du bryter strömmen är det väldigt viktigt att du låter strömadaptern sitta kvar i vägguttaget och fortsätta vara ansluten till elen, dra därför enbart ur den ände av sladden som sitter i boxen. På så vis minskar du risken för att skada strömadaptern som kan vara lite känslig. Det här gäller både mediaboxen och andra boxar. 

  2. Vänta i upp till en halvminut så att utrustningen hinner slå ifrån ordentligt.

  3. Sätt tillbaka strömsladden i boxen igen. Det kan ta flera minuter ibland innan all utrustning kommer igång, får kontakt med nätet och får sin ip-adress. Ha lite tålamod!

  4. Fungerar det fortfarande inte kontaktar du din tjänsteleverantör.